Espanya remet a la Comissió Europea el Programa d'Estabilitat i el Pla Nacional de Reformes

L'enviament s'efectua en compliment de l'obligació de tots els Estats membres de presentar cada any el mes d'abril davant la Comissió Europea els seus Programes Nacionals de Reformes i els seus Programes d'Estabilitat, en el marc del Semestre Europeu per a la coordinació de les polítiques econòmiques.

La Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics ha actualitzat el Programa d'Estabilitat 2021-2024 i el Programa Nacional de Reformes de 2021 per a la seva remissió a la Unió Europea.

En tots dos documents, el Govern explica les mesures i ajudes per a pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19, destinades a enfortir el sistema sanitari, protegir el teixit productiu, les rendes de les famílies i l'ocupació; els efectes de la implementació de les inversions i reformes previstes en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, així com l'escenari macroeconòmic i fiscal per al període de referència.

Programa d'Estabilitat 2021-2024
El Programa d'Estabilitat inclou l'escenari macroeconòmic previst per al període 2021-2024, recolzat en l'última informació econòmica disponible, les previsions de l'evolució sanitària, així com l'impacte del Pla de Recuperació.

L'economia espanyola recuperarà la senda de creixement en 2021, un creixement que es prolongarà fins a 2024 i que serà especialment robust enguany i el pròxim, amb unes taxes de creixement previstes del Producte Interior Brut del 6,5% i del 7% respectivament, confirmant el patró de recuperació en "V" asimètrica.

L'impuls del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, la dinamització del consum intern i la normalització de l'activitat turística permetran recuperar a la fi de 2022 els nivells d'activitat previs a la pandèmia. Per als anys següents l'economia espanyola mantindrà una senda expansiva, convergint progressivament al seu creixement potencial, amb un increment previst del PIB del 3,5% en 2023 i del 2,1% en 2024.

El nou quadre macroeconòmic, avalat per l'Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal, preveu que el consum privat sigui el principal motor de la recuperació econòmica durant 2021 i 2022, amb un creixement anual a l'entorn del 7%.

Així mateix, s'estima que la inversió creixi per sobre del 10% anual els dos primers anys, impulsada per l'execució dels projectes amb elevat multiplicador i efecte arrossegui prevists en el Pla. Aquest impuls implicarà una inversió pública addicional de dos punts del PIB a l'any en mitjana per a aquest període, que permetrà impulsar la demanda, corregir el dèficit d'inversió i aconseguir la mitjana europea.

Per part seva, la normalització de l'activitat turística en 2022 i el creixement dels principals socis comercials permetrà la reactivació del sector exterior, amb una aportació positiva al creixement del PIB, que es consolidarà al final del període de previsió.

Pel que respecta al mercat laboral, l'ocupació es recuperarà progressivament en 2021 i mantindrà aquest avanç durant tot el període de previsió, la qual cosa permetrà que la taxa d'atur se situï per sota del 13% en 2024.

Els Expedients de Regulació d'Ocupació Temporals (*ERTEs), juntament amb la resta de mesures econòmiques posades en marxa han permès mantenir l'ocupació durant la pandèmia. En 2021 es preveu que la recuperació econòmica permeti la reincorporació de gran part dels treballadors afectats per restriccions d'activitat. La implementació del Pla de Recuperació impulsarà l'ocupació, amb la creació estimada de 800.000 llocs de treball durant el període d'execució.

La recuperació de la demanda interna dibuixa una senda creixent, encara que gradual, dels preus i dels salaris, acabant el període de previsió encara en taxes moderades. Amb un consum privat dinàmic gràcies a la recuperació del mercat laboral i la utilització de la borsa d'estalvi forçós generada en 2020 i una inversió empesa per l'execució del Pla de Recuperació, l'evolució de la demanda interna es traduirà en un augment gradual i contingut dels preus.

Pel que respecta al deute públic, el tancament de 2020 reflecteix l'esforç realitzat per a fer front als efectes socials, sanitaris i econòmics de la COVID-19. En 2021 està previst que es redueixi en cinc dècimes la ràtio deute/PIB, fins a situar-se en el 119,5%. Entre 2022 i 2024, la reducció prevista del dèficit públic i el creixement del PIB permetran continuar la reducció del deute públic, amb una reducció estimada de set punts percentuals en el període de referència, fins a situar-se en el 112,1% en 2024.

Progressiva reducció del dèficit
La informació remesa a la Comissió Europea inclou les perspectives fiscals per al període comprès entre 2021 i 2024. L'exercici 2020, excepcional per haver sofert la major pandèmia en un segle que va derivar en la recessió més virulenta des de la Guerra Civil, va acabar amb un dèficit del 10,09% del PIB, un nivell inferior a les estimacions dels organismes internacionals i del propi Govern. Si s'inclouen les ajudes financeres, el dèficit es va situar en el 10,97%, a causa de la reclassificació de *SAREB ordenada per Eurostat, que suposa un impacte de 9.891 milions.

Les xifres del dèficit de 2020 s'expliquen tant per la caiguda del PIB, que va ser d'un 10,8% l'any passat, com per l'esforç pressupostari realitzat pel Govern per a mitigar les conseqüències socioeconòmiques de la crisi econòmica i sanitària. La despesa pública va augmentar l'any passat en 53.070 milions d'euros, per a aconseguir el 52,3% del PIB. Gairebé nou de cada deu euros d'augment de la despesa pública registrada en 2020 es van destinar a mesures específiques per a protegir les rendes de treballadors, autònoms i al teixit productiu.

Les regles fiscals es van suspendre en 2020 i així continuen en aquest exercici 2021, en línia amb el decidit en el context europeu, atès que les prioritats a nivell comunitari passen per continuar donant suport a la recuperació del creixement i de l'ocupació. La ministra d'Hisenda, María Jesús Montero, ha explicat en roda de premsa que aquesta circumstància no suposa una suspensió de la responsabilitat fiscal i del compromís del Govern amb la sostenibilitat pressupostària. D'aquesta manera, les projeccions per al dèficit que s'han enviat a Brussel·les recullen una progressiva reducció en el pròxim quadrienni. Així, es preveu que en aquest 2021, el dèficit baixarà fins al 8,4% del PIB. Es tractarà de la segona major reducció del dèficit de la sèrie històrica.

Aquesta projecció per a l'any 2021 s'ha revisat respecte als càlculs efectuats el mes d'octubre passat per a l'elaboració dels Pressupostos Generals de l'Estat d'aquest exercici, quan s'estimava un dèficit del 7,7% per al conjunt de l'any. La revisió a la baixa de les previsions de creixement per a 2021, que implica el retard d'un trimestre en la recuperació econòmica a conseqüència de la virulència de la tercera ona de la pandèmia en els primers mesos de l'any, ha estat la que ha portat a una correcció també de les projeccions per al dèficit de 2021. En qualsevol cas, el fet que el dèficit públic tanqués millor del que es preveu en l'exercici 2020 ha limitat l'impacte de la revisió de les previsions econòmiques.

Les projeccions per al dèficit l'any 2021 recullen l'impacte de les ajudes aprovades per a mitigar els efectes socioeconòmics de la pandèmia i que es mantenen durant aquest exercici, com succeeix amb la prestació extraordinària per als autònoms o els ERTO, que porten més d'un any sostenint les rendes dels treballadors i assumint les cotitzacions socials que en circumstàncies normals són a càrrec dels empresaris. També inclouen el cost del Reial decret llei 5/2021 de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia, dotat amb 11.000 milions d'euros, 7.000 milions dels quals prenen la forma d'ajudes directes a autònoms i empreses que gestionaran les Comunitats Autònomes.

Les projeccions per als anys 2022, 2023 i 2024 mostren que la disminució del dèficit tindrà continuïtat durant tot el període fins a situar-se en el 5%, el 4% i el 3,2% del PIB, en els successius exercicis, per aquest ordre.

En particular, destaca que la reducció del dèficit serà també molt rellevant l'any 2022, a causa de la millora de l'activitat i a la fi de l'emergència sanitària, la qual cosa suposarà una reducció de la despesa pública lligada a la Covid-19, al que s'unirà que la recuperació de la recaptació després de la forta caiguda de 2020 aconseguirà també a la primera part de 2022.

Gràfic d'evolució del saldo pressupostari

Projeccions per subsectors
Amb vista al present exercici 2021, el gruix del dèficit projectat per al conjunt de les Administracions Públiques l'assumirà l'Administració Central, que explicarà 6,3 punts dels 8,4 que es calculen en total per a l'any. De tota manera, aquest volum serà 1,2 punts inferior al de tancament de 2020, quan el dèficit d'aquest subsector es va situar en el 7,5%. També es preveu una millora en el saldo fiscal dels Fons de la Seguretat Social, el dèficit de la qual es reduirà des del 2,6% fins al 1,5% del PIB.

Mentrestant, les Comunitats Autònomes tancaran el present exercici amb un dèficit del 0,7% del PIB. Aquesta millora respecte a la taxa de referència s'explica perquè l'ajuda que va brindar l'Administració central va permetre que les comunitats tanquessin l'any 2020 amb un dèficit de solo el 0,2% del PIB enfront del 0,6% previst inicialment.

Per part seva, les Entitats Locals acabarien 2021 en una situació d'equilibri pressupostari.

Quant al repartiment de les càrregues per subsectors, cal recordar que els Pressupostos de 2021 recullen que l'Estat Central efectuarà una transferència a les Comunitats Autònomes de 13.486 milions d'euros, la qual cosa, sumat a altres mesures i els fons europeus, farà possible que les Autonomies comptin amb un nivell de recursos rècord aquest exercici (més de 162.000 milions d'euros).

Així mateix, els comptes públics contemplen una altra transferència a la Seguretat Social per valor de 18.396 milions d'euros, a fi d'assumir les seves despeses impròpies.

Aquest és un esforç de l'Administració Central que se suma a l'efectuat l'any 2020, quan les Comunitats van rebre 16.000 milions d'euros no reemborsables del Fons *Covid i es van beneficiar que els lliuraments a compte del sistema de finançament es calculessin amb unes previsions de creixement alienes a la incidència de la pandèmia. A més, també es van aprovar altres mesures, entre les quals es compten el Fons Social Extraordinari de 300 milions; les prestacions en favor de famílies beneficiàries d'ajudes o beques de menjador, per 25 milions; o els recursos addicionals en matèria sanitària per import d'altres 300 milions.

Així mateix, al Sistema de la Seguretat Social se li van transferir l'exercici passat 20.002 milions d'euros per a equilibrar l'impacte econòmic de la pandèmia en els seus comptes.

Els ingressos augmenten un 5,7% i les despeses pugen un 0,9%
La gradual millora dels comptes públics es recolza en la recuperació econòmica, la qual cosa es reflecteix en la favorable evolució dels ingressos projectada per a l'any actual. Les projeccions, que responen a un escenari inercial i que per tant no incorporen noves mesures tributàries, apunten a un increment dels ingressos del 5,7% en 2021 en comparació amb un any abans, fins als 489.643 milions d'euros. Això significa que no sols es recuperen, sinó que es depassen les xifres de 2019 (487.804 milions). Se supera, per tant, l'efecte de la pandèmia en el minvament de recursos amb què compta l'Estat.

Els ingressos en concret per impostos augmentaran un 7,6% enguany, per a aconseguir els 275.243 milions d'euros, xifra que es queda a les portes de la de l'any 2019 (277.483 milions d'euros). Aquesta recuperació es produeix després de la caiguda del 7,8% de 2020, quan la recaptació es va veure afectada per la disminució de l'activitat econòmica pel confinament i l'emergència sanitària. Els ingressos tributaris creixen enguany a més per l'adopció de mesures fiscals que generen ingressos addicionals amb la seva entrada en vigor en aquest exercici.

També cal atribuir el dinàmic comportament dels impostos a la recuperació de l'ocupació, que creixerà a taxes positives del 4%, la qual cosa tindrà impacte en la recaptació de l'IRPF. En concret, es preveu que els ingressos per aquesta figura i per l'Impost sobre la Renda de No Residents augmentaran un 5,9% interanual, fins als 104.709 milions. Encara que és l'Impost de Societats el que presenta el major creixement en la seva recaptació: d'un 13,9%, fins als 25.177 milions d'euros, xifra pròxima a la de 2019, a conseqüència de les novetats introduïdes en el tribut i de la recuperació dels beneficis empresarials. Quant a l'IVA, s'estima un augment de la seva recaptació del 7,8%, enfront de la caiguda del 12,8% de l'any anterior, a causa de la bona evolució esperada del consum privat.

Les cotitzacions socials, per part seva, augmentaran un 1,8% enguany, un comportament afectat per les mesures laborals del Govern, que es veurà compensat per la gradual recuperació del mercat laboral, tant en ocupació com en remuneració.

Quant a les despeses, s'estima que s'incrementin enguany un 0,9%, fins als 591.789 milions, d'acord amb les projeccions. Però en percentatge sobre el PIB baixaran des del 52,28% de 2020 -un any excepcional marcat per la situació sanitària- fins al 48,9% de 2021. En anys successius, en un escenari inercial es mantindria l'evolució a la baixa fins a tornar en 2024 als nivells *pre-*Covid, lleugerament per sobre del 42%.

Entre les despeses, destaca que els destinats a abonar els interessos del deute cauran enguany un 2%. Aquesta partida passarà a representar el 2% del PIB des del 2,2% de 2020.

Així mateix, la despesa en subvencions disminuirà un 18,3% a causa del menor impacte esperat en 2021 de les exoneracions de quotes a la Seguretat Social, tant dels treballadors en ERTO com dels autònoms en cessament d'activitat. Els menors ingressos per cotitzacions derivats d'aquestes mesures de suport a treballadors i empreses computen en la rúbrica de subvencions.

Pla de Recuperació
El Govern ha elaborat un Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que es remet també a Brussel·les i que, en aquesta primera fase, permetrà accedir al conjunt de transferències. En el període 2020-2026, el Pla de Recuperació i Resiliència mobilitzarà més de 69.500 milions de despesa pública amb càrrec a transferències del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.

El Govern ha dissenyat el Pla de tal manera que el gruix d'aquesta despesa es concentra en els tres primers anys del període, la qual cosa reflecteix la intenció de l'Executiu que el Pla impulsi la recuperació com més aviat millor, contraresti el cicle recessiu de manera primerenca, recuperi l'ocupació i mitigui els efectes socials de la pandèmia.

La part més rellevant de la despesa del Pla es concentra en la rúbrica de capital, la qual cosa posa de manifest la seva vocació inversora. Aquesta injecció evitarà que la inversió pública es ressenti en els pròxims anys, com sol ser habitual després de les crisis econòmiques. Amb una inversió de 2 punts de PIB a l'any en el període d'execució del Pla s'aconseguirà recuperar nivells d'inversió pública en línia amb els màxims de l'últim cicle. A més, es preveu que serveixi d'impuls de la inversió privada.

El Pla té quatre eixos: la transició ecològica, la transició digital, la cohesió social i territorial i la igualtat de gènere. Aquests eixos es projecten a través de deu polítiques palanca que recullen al seu torn els trenta components que articulen els projectes. En total, el Pla recull 212 mesures, de les quals 110 són inversions i 102 són reformes centrades en la modernització del teixit productiu i l'Administració i l'impuls a la capacitat de crear ocupacions de qualitat.

Programa Nacional de Reformes
La Comissió Delegada del Govern per a Assumptes Econòmics ha acordat també la remissió a la Comissió Europea del Programa Nacional de Reformes (*PNR).

Aquest Pla recull les reformes i inversions previstes en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, que estan alineades amb les recomanacions específiques de la Unió Europea en el context del Semestre Europeu.