III Jornades CTecno: #TIC4life, l'impacte de la innovació i de les TIC en la cuina, la cultura, l'oci i el benestar

La innovació 360º a El Celler de Can Roca: la gestió de les persones, proveïdors, infraestructures i instal·lacions, processos innovació i gestió estratègica del Celler de Can Roca

“Un restaurant és una cadena d’emocions”

El repte de la transformació digital en empreses de serveis és fer la vida més fàcil als usuaris a través de la digitalització

Sonar i el Festival Internacional de Cinema de Catalunya: la cultura com a eix precipitador de la innovació

“La innovació és provar coses noves i no tenir por al fracàs”

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) va organitzar el passat 19 de desembre la tercera edició de les Jornades CTecno. Sota el títol #TIC4life, l’acte d’enguany ha proposat una reflexió sobre l’impacte de les TIC en el benestar de les persones, concretament en l’àmbit de l’oci.

L’esdeveniment va començar amb una benvinguda institucional de Jordi William Carnes, president del CTecno, i Jaume Roures, soci gestor de Mediapro. L’acte, moderat pel periodista Lluís Marquina, va seguir amb un diàleg inaugural titulat “La Gestió de la Innovació a El Celler de Can Roca” a càrrec del xef Joan Roca i de Carles Cabrera, expert en innovació i director general de l’Institut Cerdà. Durant la ponència, el xef va apropar els assistents a la gestió de les persones, proveïdors, infraestructures i instal·lacions, processos innovació i gestió estratègica del Celler de Can Roca.

El Celler de Can Roca va néixer en un moment incert, més amb el cor que amb el cap. Tot seguint l’herència familiar, no només volien servir dinars: volien que els comensals gaudissin de tota una experiència gastronòmica. Una cuina d’alt nivell que no renuncia a la tradició, però aposta per l’ambició, l’exigència, la tecnologia i l’evolució. “Un restaurant és una cadena d’emocions”, i el Celler és un espai per la creativitat i la innovació que necessita créixer per fer sempre un pas enllà, tal com demostren projectes com La Masia, La Fàbrica de Cacau o la gelateria Rocambolesc. L’experimentació sensorial, la gestió emocional de l’equip, l’aposta per la formació o la gestió dels processos –amb el desdoblament dels equips, un pas revolucionari al sector de l’alta cuina– o el desenvolupament de nous aparells de cuina són alguns dels exemples que demostren el compromís del celler amb la innovació i amb la retenció del talent.

Posar el client al centre, tot establint diàlegs que permeten evolucionar, replantejar les coses i millorar; l’arrelament al barri, la dinamització de la zona gràcies a la proximitat dels proveïdors i la fidelitat als valors i a les idees són els eixos dinamitzadors d’El Celler de Can Roca.

A continuació va tenir lloc la taula rodona “Nadius digitals: negocis disruptius”, focalitzada en aquelles empreses sorgides en l’era digital i en el comportament dels consumidors en aquesta revolució tecnològica. La taula va comptar amb la participació de Marc Borrell, fundador de 500 Markets –marketplace online dedicat a la verticalització d’indústries de classificats–; Antoine Le Nel, Senior Director – CRM & Social Strategy a l’empresa de videojocs King; Josep Carbó, Director Global Business Development & Partner a Mediktor –app que permet analitzar els símptomes i avaluar l’estat de salut dels usuaris– i Víctor Roca, CMO al supermercat online Deliberry.

Josep Carbó va destacar que, tot i que ens trobem en plena revolució digital, els usuaris no valoren que un producte sigui digital, sinó que sigui senzill i fàcil: “allò que transforma un sector són les solucions senzilles”, tal com demostren els casos de Nespresso i Ikea.

Per la seva banda, Antoine Le Nel ens va apropar a l’estratègia freemium de King amb productes com Candy Crush, un joc que manté el seu èxit cinc anys després, una fórmula d’èxit gràcies a la relació entre investigació i inversió. “Per aconseguir productes d’èxit, el procés de millora ha d’incorporar sobretot el fracàs. Has de veure totes les maneres en què un joc no funciona per a obtenir com sí ho fa”,  va destacar.

Roca va afirmar que una de cada quatre persones ha comprat alimentació online i el seu repte és fer front a les barreres que encara existeixen, com els productes frescos, element que poden resoldre amb els lliuraments durant el mateix dia i en franges horàries d’una hora.

En relació amb tractament de les dades, des de Deliberry apunten que fan servir dades desagregades per tal d’aportar valor a l’ecosistema, tant als consumidors finals com als supermercats, mentre que a Mediktor fan servir un sistema que va aprenent amb el temps i permet que l’aplicació sigui capaç de diagnosticar sense errades. A més a més la seva màxima aspiració és preveure malalties sobre el mapa amb la suma de les dades desagregades dels pacients.

Finalment, la taula rodona “Reptes i oportunitats de la transformació digital” va abordar  la transformació digital en la cultura: com les noves tecnologies han transformat de forma radical el context en què operen, la cultura com a precipitador de la innovació. Ventura Barba, director executiu i soci d’Advanced Music, l’empresa organitzadora de Sónar i Sónar+D; Marisol López, directora de l’Àrea de Cultura Digital de l’Institut Català de les Empreses Culturals i Xavier Duran, director de la Fundació Sitges Festival Internacional de Cinema de Catalunya van ser els protagonistes d’aquesta segona taula rodona.

Ventura Barba va destacar que el Sónar no és només un festival, sinó que és una barreja de creativitat, música i tecnologia, un e-commerce en un món offline. Amb el Sónar+D, el festival  posa a l’abast de les grans  empreses la comunitat creativa del Sónar, un laboratori d’innovació que no deixa de treballar per arribar més enllà.

Per la seva banda, Xavier Duran va explicar que el Festival Internacional de Cinema de Catalunya va néixer com a una solució per allargar la temporada turística i que la seva missió no és vendre entrades, sinó experiències. En aquest festival de cinema la paraula “consolidació” està prohibida, perquè “la innovació és provar coses noves i no tenir por al fracàs”.

Per acabar, Joan Ramon Barrera, el vicepresident de CTecno, va concloure l’acte i va agrair el patrocini de CaixaBank i Fundació Damm, a part de donar les gràcies a les empreses sòcies del CTecno i tots els col·laboradors que han contribuït a les III Jornades CTecno.

Consulta el vídeo-resum del diàleg a càrrec de Joan Roca i Carles Cabrera aquí.

Consulta el vídeo-resum de la taula rodona 1 “Nadius digitals: negocis disruptius” aquí.

Consulta el vídeo-resum de la taula rodona 2 “Reptes i oportunitats de la transformació digital”aquí.

Recupera aquí les fotografies de les III Jornades CTecno #TIC4life.