Barcelona Global impulsa un congrés internacional per millorar la gestió del turisme

L'entitat privada proposarà solucions concretes basades en experiències similars d'altres ciutats

Deixar de parlar dels problemes del turisme a Barcelona i començar a pensar en les solucions. Aquest és l’objectiu de la primera edició del congrés internacional sobre turisme que Barcelona Global portarà a la ciutat el 21 de març. Sota el nom 'Barcelona Global Summit: Innovation in urban tourism', l’entitat privada, creada fa set anys per convertir Barcelona en un pol de talent, vol proposar “una agenda de solucions concretes” per millorar la gestió del turisme a la capital catalana.

“Necessitem un debat objectiu sobre el model turístic de Barcelona, un debat que deixi de parlar de manera gremial i tingui la major transversalitat possible”, ha reivindicat aquest dilluns en roda de premsa el president de Barcelona Global, Gonzalo Rodés. És per això que el congrés compta amb la participació d’una multitud d’agents del sector, en principi allunyats entre si, com ara el Gremi d’Hotels de Barcelona o la plataforma de consum col·laboratiu Airbnb. “Al final tots volem el mateix: ser una bona destinació”, ha afegit el vicepresident de Barcelona Global, Pau Guardans.

En total, al congrés hi participaran més d’una quarantena d’empreses i institucions com ara Caixabank, Laie, Hotusa, La Sagrada Família, HI Partners, BGB, Abertis o eDreams. “Aquesta diversitat de sectors, empreses i sensibilitas és una mostra de la transversalitat amb la què estem treballant per presentar una bateria de propostes que reforci la relació entre el turisme i la ciutat”, ha assenyalat Rodés.

Reflexionar sobre el model

Així, segons els seus impulsors, el Barcelona Global Summit vol ser una oportunitat per reflexionar sobre el model de gestió del turisme a la ciutat com a “motor de desenvolupament econòmic, benestar i projecció internacional de la ciutat i els seus veïns”. L’associació reivindica el turisme com una activitat estratègica a Barcelona, que se suma a altres actius de la ciutat com “l’emprenedoria, la ciència o la cultura”.

“Hem d’aconseguir posar solució a les externalitats negatives del turisme i aconseguir que els barcelonins en percebin també les positives”, ha reivindicat Guardans. Els impulsors del congrés han recordat que el turisme suposa el 15% del PIB de Barcelona i un 10% de l’ocupació. “Davant les externalitats negatives del turisme podem reaccionar de dues maneres; una és atacar el sector, una actitud frívola i irresponsalbe, o bé buscar solucions i gestionar-lo”, ha opinat Guardans. “Si el creixement no es gestiona només se’n veuen els efectes negatius, i aquesta gestió cal fer-la de forma transversal”, ha afegit.

Per aprofundir en aquest debat, el congrés presentarà les conclusions a què ha arribat Barcelona Global per millorar la gestió del turisme a Barcelona, basades en l’anàlisi de casos d’èxit de Nova York, Miami, Ciutat del Cap i Amsterdam. “El turisme ha viscut moments complicats i hem parlat més dels problemes que de les solucions. És hora de revertir-ho i pensar en positiu”, ha reflexionat el director executiu de Barcelona Global, Mateu Hernández, que va explicar que a l’hora de repensar el turisme a Barcelona s’han emmirallat en la manera com Nova York va donar la volta a la saturació de Times Square o en la manera com Amsterdam ha tret partit de la cultura i l’art per fugir de l’etiqueta de destinació per al consum de drogues i prostitució.

Pel que fa a Barcelona, Guardans ha detallat  que els reptes seran quatre:buscar nous espais d’interès a la ciutat per descentralitzar i desestacionalitzar el turisme; atraure activitats de més nivell a través de la música i la cultura, entre d’altres; incrementar els efectes positius del turisme sobre els veïns;i, finalment, fer front als reptes de mobilitat i habitatge que suposa la convivència entre veïns i turistes.

L’acte de presentació ha comptat avui amb la presència d’alguns dels membres del grup impulsor del congrés, que està format per Ángel Díaz, president d’Advanced Leisure Services, Michael Goldenberg, director general a Espanya i director corporatiu del Grup Value Retail;Juan Julià, fundador i propietari d’Axel Hotels;Marian Muro, directora general del Grup Julià;Arturo Mas-Sardà, president de Port Aventura;i Anna Casadellà, directora de projectes de Barcelona Global.