Forum TurisTIC: les 10 tecnologies que marcaran el futur del turisme

La robòtica, el Big Data, la Intel·ligència Artificial, la realitat virtual i la impressió 3D es troben entre les deu tecnologies que marcaran la innovació tecnològica en el sector turístic, juntament amb la Internet de les Coses (IOT), el Blockchain o cadena de blocs, la gamificació i la ciberseguretat, segons ha quedat palesa en la segona jornada del Forum TurisTIC, organitzat pel centre tecnològic Eurecat.


Segons ha exposat Xavier Cubeles, especialista en cultura i turisme d'Eurecat, “el sector turístic està immers en una transformació profunda”, en la qual “Internet i el mòbil han canviat la manera en què es planifiquen i es viuen els viatges i han incidit directament en els perfils professionals més demandats i en les pròpies fórmules de promoció de les destinacions”.

Amb la finalitat d'anticipar els nous escenaris, Cubeles ha detallat les deu tendències tecnològiques que estan marcant aquesta transformació, on ha posat de manifest que “estan en joc elements com l'adaptació de les estratègies de negoci en temps real o l'ampliació de la distribució dels productes i dels serveis turístics”.

Altres avantatges d'aquestes deu innovacions emergents, que Eurecat ha estudiat juntament amb l'equip especialitzat amb el qual compte provinent del Parc Científic i Tecnològic de Turisme i Oci de Catalunya, gràcies a la seva col·laboració amb la Universitat Rovira i Virgili, són “la millora en la gestió dels processos i de les destinacions, l'optimització del temps i de la presa de decisions, l'engagement amb el client i la innovació en producte i en màrqueting”, ha apuntat.

Per la seva banda, l'empresa nord-americana Travel Mate Robotics ha presentat a TurisTIC la primera maleta robòtica del món, capaç de moure's de manera autònoma, esquivar obstacles i seguir l' smartphone del seu propietari.

D'acord amb el president de la companyia, Maximilano Kovtun, “Travel Mate és més que un nou tipus de maleta, és un robot que millora constantment el que fa”, gràcies a la Intel·ligència Artificial de la qual està dotat.

Tendències en el sector turístic
D'acord amb el decàleg de tendències d'Eurecat, la incorporació de sensors connectats a Internet dins d'objectes físics quotidians com a edificis o vehicles, al costat dels alts índexs de penetració dels dispositius mòbils, s'està configurant com una força transformadora que donarà motiu a l'augment de destinacions i d'establiments intel·ligents.

La Intel·ligència Artificial ja està present en les principals plataformes de les agències de viatges online i la seva combinació amb l'analítica avançada de dades permetrà la creació i la recomanació automàtica de paquets dinàmics personalitzats, on chatbots, tecnologia per veu i l'aplicació del Deep Learning i del Machine Learning aniran guanyant posicions.

En els eu moment, està previst que tinguin un progressiu protagonisme els sistemes avançats de gestió basats en Internet de les Coses, l'algorítmica i l'anàlisi de dades per a la gestió eficient i sostenible dels recursos naturals.

Així mateix, la generalització de la realitat virtual i de la realitat augmentada facilitarà la seva presència en el sector turístic, augmentant tant les expectatives com les experiències diferents i immersives amb alt potencial emocional. El desenvolupament de la gamificació s'incorporarà també a tota la cadena de valor del sector, amb l'aplicació del joc com a element d'atracció i d'experiència turística.

Una altra tendència a l'alça és la impressió 3D, que facilitarà múltiples opcions per a l'activitat turística, així com les aplicacions del Blockchain en aspectes com una identificació de passatgers més segura i senzilla, un seguiment d'equipatges millorat, uns programes de fidelització més intuïtius i uns mètodes de pagament simplificats entre agències de viatges i companyies aèries.
Completa la llista de tendències la ciberseguretat, doncs l'activitat turística s'enfronta a amenaces com el robatori d'informació i atacs que provoquen la disrupció del negoci o que afecten a la qualitat del servei.

Nous perfils professionals
En l'última sessió de TurisTIC, que ha estat dedicada als nous perfils professionals que exigeix el turisme, el director de Formació de Eurecat, Marc Capellades, ha destacat les “grans possibilitats a nivell de talent” que ofereix el sector i ha incidit en la importància de la formació continuada, tant dels nous professionals com dels quals estan en actiu des de fa temps.
Entre els perfils més demandats, Susana Beltrán, de Turijobs, ha assenyalat els analistes de dades i el potencial que hi ha en la gestió de l'experiència del client, abans, durant i després del seu viatge.

Per la seva banda, el consultor Toni Mascaró, de eMascaro, s'ha referit a la importància que tenen les habilitats digitals en la demanda de perfils actuals i en la seva adaptació per donar resposta a la verticalització
 del turisme, en un context digital i interconnectat.

Isabel Carrillo, d'Ostelea, ha subratllat que “el client extern està canviant, utilitza xarxes socials i contracta la seva habitació per Internet”, per la qual cosa el perfil ha d'estar format en noves tecnologies i ser molt flexible, amb capacitat de donar “resposta molt ràpida” i de gestionar correctament qualsevol conflicte.