La Xarxa Productes de la Terra augmenta el seu cens, amb 1.181 empreses adherides

Amb l’objectiu de preservar i enfortir el teixit empresarial de productes alimentaris locals i de qualitat de la demarcació de Barcelona, la Diputació impulsa la Xarxa de Productes de la Terra, que aglutina empreses productores d’aliments amb trets singulars propis de la demarcació i que enguany ha augmentat el nombre de empreses adherides fins arribar a les 1.181. Una dada que es va donar a conèixer, ahir, en la trobada del Comitè director de la Xarxa de Productes de la Terra, que va estar presidida pel diputat de Turisme de la Diputació de Barcelona, Miquel Forns.

També, van participar la diputada de Salut Pública i Consum de la Diputació, Laura Martínez i el diputat de Comerç, Isaac Albert, a més de representants polítics i tècnics de tots els membres de la Xarxa Productes de la Terra.

L’any 2017, gràcies a la Xarxa de Productes de la Terra, es van crear 36 empreses, es van recuperar 39 varietats locals, es van invertir 1172 hores en formació i es van realitzar prop de 1200 participacions en esdeveniments de promoció. A més, es van realitzar 54 activitats de promoció, la Xarxa va participar en vuit fòrums i es van realitzar 3 sessions d’intercanvi.

Creada ara fa vuit anys, la Xarxa compta amb un cens de prop de 1.181 empreses productores d’aliments amb trets singulars propis de la demarcació. Unes empreses que, segons càlculs de la Diputació de Barcelona, donen feina a unes 6.700 persones. Les comarques amb més empreses censades són l’Alt Penedès (el sector vitivinícola té molta força en aquesta comarca), amb 159 empreses (que representa un 14% del total), seguida del Vallès Oriental amb 148 empreses (un 13% del total); i Osona, amb 137 empreses (un 10% del total). La comarca amb menys empreses seria el Garraf, amb 40 (que representa un 4% del total).

Per sectors, de les 1.181 empreses, n’hi ha que tenen alguna “distinció” que les fa particulars: un 27% treballen amb producte singular (unes 286 empreses), un 25% són ecològiques i un 11% tenen més de 100 anys. I pel que al perfil de l’empresa, majoritàriament són microempreses de caràcter familiar, el titular de les quals és un home d’entre 35 i 65 anys, amb un màxim de 5 treballadors/es i amb relleu generacional assegurat.

Enguany, també la Xarxa ha identificat 55 productes que, per les seves característiques, són genuïns i singulars de la demarcació de Barcelona, com la llonganissa de Vic, el cigronet de l’Anoia, la mongeta del ganxet, la maduixa del Maresme, el vi DO Penedès o les gambes de Vilanova.

Un producte singular és aquell que destaca per les seves característiques úniques que el distingeixen de la resta i que està arrelat a un territori concret on es produeix o s’elabora. Les particularitats dels productes singulars poden ser degudes a factors com la tradició, la innovació i la qualitat.

Mitjançant el Directori d’empreses i productes de la Xarxa es pot consultar la informació de contacte del miler de companyies classificades per sectors i destacant aquelles que produeixen o elaboren productes singulars, les que realitzen producció ecològica, les empreses amb una llarga trajectòria històrica i les que comercialitzen en circuit curt.

La Xarxa Productes de la Terra està integrada pels Consells Comarcals de l’Alt Penedès, l’Anoia, el Bages, el Baix Llobregat, el Maresme, Osona i el Vallès Oriental; el NODE Garraf, l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, el Consorci per la Promoció dels Municipis del Moianès, el Consorci del Lluçanès i el Consorci de Turisme del Vallès Occidental. Amb la coordinació de la Diputació de Barcelona, dona cobertura pràcticament a tota la demarcació.