El sector turístic continua creixent al Baix Llobregat

El 2017 es caracteritza per continuar en la millora de les valoracions del sector hoteler respecte a la marxa dels seus negocis i l’ocupació. En concret, els hotelers de la comarca valoren de manera notable tant l’ocupació registrada al llarg de l’any com la marxa del negoci.

Aquestes valoracions no fan més que reflectir les principals dades del sector: La població ocupada en activitats turístiques creix en més del 5% respecte l’any anterior. L’activitat més dinàmica del sector turístic són els serveis d’allotjament (les empreses creixen en un 8% i la població ocupada en un 9%).

El pes del sector turístic en el conjunt de l’estructura productiva de la comarca supera al pes que té aquest sector a Catalunya i a l’Àrea Metropolitana. El 15% de les empreses i el 13% de la població ocupada del Baix Llobregat desenvolupen activitats turístiques. A la vegada, el 21% del total de la població ocupada en el sector turístic a l’Àrea Metropolitana desenvolupa la seva activitat al Baix Llobregat.

Els hotels del Baix Llobregat han rebut en el 2017 un total de 564.232 turistes i 1.112.061 pernoctacions. L’ocupació hotelera del 2017 es situa entre els tres anys amb més ocupació de la comarca (68,3%). El 49% dels turistes de la comarca van venir per negocis i el 61% provenien del mercat internacional.

Els turistes valoren la comarca del Baix Llobregat de manera notable (un 8 sobre 10). Destaquen sis elements en la valoració de la destinació: la qualitat de l’allotjament que s’ofereix (8,5); el caràcter de la gent (8,5); les platges (8,4); la seguretat (8,3); l’entorn natural (8,1) i el transport públic (8,1). Un cop finalitzen la seva estada, el 73% dels turistes recomanarien l’estada al Baix Llobregat als seus familiars i amics.

Per a potenciar i dinamitzar el sector turístic a la comarca, des del Consorci de Turisme del Baix Llobregat s’està treballant en l'estratègia òptima per fer el pas cap a la comercialització de productes en el territori, a través d’una plataforma de promoció i comercialització que centralitzi tota l'oferta turística del Baix Llobregat, tant del sector privat com del sector públic. La comercialització del producte del Baix Llobregat té la finalitat d'augmentar l'impacte econòmic derivat del turisme a la destinació per l'increment del nombre de turistes, tot facilitant la comercialització de productes turístics a les empreses i entitats turístiques del territori.

Aquesta iniciativa es suma a les que ja realitza el Consorci per a la promoció turística relacionades amb el turisme de reunions, familiar, esportiu, i gastronòmic:

  • Xarxa de senders única per la comarca, en la que el camí del riu Llobregat és el principal eix vertebrador.
  • Campanyes de promoció que s’estan fent sota el lema “A un salt de Barcelona” o l'acció de gran impacte adreçada al públic familiar "El Supermes" que persegueixen l’objectiu de posicionar el Baix Llobregat com un parc d’oci de Barcelona amb ofertes per gaudir en família, en parella o amb amics.
  • Propostes i experiències singulars per a viure una escapada inoblidable: les Coves de Montserrat de Collbató, Catalunya en Miniatura, la cripta de Gaudí de la Colònia Güell, el Parc arqueològic Mines de Gavà, els Espais Naturals del Delta de Llobregat, són alguns exemples.  
  • Tot plegat s’arrodoneix amb el col·lectiu de restaurants "Els Sabors de l'Horta", i les seves propostes gastronòmiques basades en el producte fresc del Parc Agrari del Baix Llobregat, sense oblidar les festes i esdeveniments singulars que tenen lloc arreu de la comarca.

Des de l'OC-BL es publica l'Informe anual del sector turístic del Baix Llobregat 2017. Aquest Informe combina dades generals del sector (clima empresarial, tendències futures o ingressos per turisme internacional) amb les dades concretes de la comarca ( dades de mercat de treball: ocupació, afiliació, contractació i atur registrats; dades d’ocupació hotelera: perfil del turista, mitjana d’ocupació o de tarifes).

Per a informació més detallada del paper del sector turístic a l'economia del Baix Llobregat podeu consultar l'informe complet en el document adjunt.

 
 
El sector turístic del Baix Llobregat
Observatori Comarcal del Baix Llobregat- Consorci de Turisme del Baix Llobregat - Consell Comarcal del Baix Llobregat
                                             Informe d'impacte del sector. 2017.
 
Clima empresarial
El 2017 es caracteritza per continuar en la millora de les valoracions de la marxa del negoci per part del sector hoteler. Els hotelers de la comarca valoren de manera notable tant l'ocupació registrada al llarg de l'any com la marxa del negoci.
Europe
US
Rest of world
Valoració de l'ocupació segons els hotelers de la comarca:
7.7 sobre 10
Valoració de la marxa del negoci segons els hotelers de la comarca:
7.6 sobre 10
 
Dinamitzador econòmic i territorial
Variació anualSector turísticTotal estructura productiva012345EmpresesPoblació ocupada%
El 15% de les empreses i el 13% de la població ocupada del Baix Llobregat desenvolupen activitats turístiques.
Europe
US
Rest of world
El dinamisme del sector turístic  és major que el registrat en el total de l'estructura productiva de la comarca.
El pes del sector és major a la comarca que a Catalunya i a l'Àrea Metropolitana de Barcelona.
Pes del sector turísticBaix LlobregatCatalunyaPoblació ocupadaEmpreses01020%
 
Ocupació hotelera i perfil del turista
Europe
US
Rest of world
Evolució de l'ocupació hotelera. Baix Llobregat.2008201520162017GenerMarçMaigJuliolSetembreDesembre0102030405060708090100
61% de turistes estrangers
49%    36%
Negocis   Vacances
Principals motius d'estada
564.232 turistes i 1.112.061 pernoctacions en els hotels del Baix Llobregat. Tercer any amb millors xifres d'ocupació.
 
Com valoren els turistes el Baix Llobregat?
Europe
US
Rest of world
 
PERSPECTIVES i TENDÈNCIES.
Europe
US
Rest of world
La tecnologia i la sostenibilitat, els eixos principals de les  tendències del sector per al 2018
El principal factor de l'augment de la pressió turística a les ciutats és la conversió d'habitatge en allotjaments turístics.
Els turistes allotjats en aquests tipus d'allotjaments supera el 50% del total del flux turístic de Barcelona.
Crear experiències i personalitzar serveis
Creixent rellevància dels HOTELS. Per a aconseguir-ho, han d'oferir-se com a centres d'activitats i creadors de comunitat.
Consolidació del turisme gastronòmic, degut en especial, a la rellevància dels foodies en les xarxes socials i el seu impacte en el sector.
El turisme MICE es recolza en les tecnologies i la sostenibilitat per millorar la seva oferta: des de crear esdeveniments experiència a incorporar la tecnologia en el desenvolupament normal dels esdeveniments.
 
ACCIONS DEL CONSORCI
Europe
US
Rest of world
Dinamització de la web amb l'oferta turística. 
Posada en marxa de la nova plataforma de comercialització turística.
Agenda comercial, prospecció, famtrips, workshops...
Cupó amb descomptes, activitats familiars, famtrips
Difusió de l'oferta Sabors de l'Horta Trobades amb restauradors
Oferta de camins i senders Difusió de l'oferta de turisme esportiu
turisme.elbaixllobregat.cat
Turisme de negocis
Turisme familiar
Turisme gastronòmic
Turisme esportiu
Servei d'informació i coneixement del sector.
 
L'OFERTA TURÍSTICA i CATÀLEG DE SERVEIS DEL CONSORCI DE TURISME
 
Document/s adjunt/s: