El Parc Rural del Montserrat aposta per promocionar l'emprenedoria al sector agrari i els productes i serveis autòctons

El Parc Rural del Montserrat, una iniciativa impulsada pels municipis de l’entorn de la muntanya de Montserrat i la Diputació de Barcelona, per desenvolupar l'activitat productiva econòmica en el sector primari i de serveis en aquest territori, compta amb els primers resultats a partir de la diagnosi i dels tallers participatius, dels quals han sorgit cinc línies estratègiques a desenvolupar en el futur. Els treballs han de culminar en el Pla de Gestió i Desenvolupament del Parc Rural que tindrà un primer esborrany al setembre d’enguany.

Així, el Parc Rural del Montserrat ha fet una aposta per la implicació dels agents del territori amb la realització dels tallers participatius que s’han fet aquest primer semestre de l'any en tres punts del territori com són: el  Bruc, Castellgalí i Olesa de Montserrat. En aquests tallers hi han participat 128 persones, provinents d’empreses del sector primari, com són agricultors, ramaders i forestals, així com productors i elaboradors agroalimentaris i empreses de serveis com ara restauració, d’agroturisme, turisme actiu i de natura, a més de personal tècnic vinculat al desenvolupament local i al sector primari, i entitats i agents vinculats al territori.

En aquestes trobades es va plantejar als assistents quins objectius hauria de tenir el parc rural i quines accions concretes caldria fer per aconseguir-los, donant com a resultat cinc línies estratègiques, amb 15 objectius i 46 accions. En aquesta línia, el  vicepresident primer de la Diputació de Barcelona i responsable de l’Àrea de Territori i Sostenibilitat, Dionís Guiteras, ha expressat la seva satisfacció pels resultats aconseguits, remarcant que «el parc rural és transversal i per això aquest procés participatiu ha comptat amb tots els agents del territori implicats en l’àmbit agrari».

Cinc línies estratègiques


Les cinc línies estratègiques definides en aquestes trobades són l’impuls a la nova pagesia i emprenedoria, la promoció dels productes i serveis del parc rural, tenir un territori endreçat, l’aposta per la diversificació econòmica i creació de xarxa.

En l’impuls a la nova pagesia i emprenedoria, l’objectiu és garantir el relleu generacional en el sector agrari, oferir suport tècnic i garantir uns bons serveis i infraestructures per al sector agrari. Així mateix, es vol potenciar un model d’agricultura que preservi la diversitat agrícola i ramadera i les tradicions culturals.

Pel que fa a la línia de promoció de productes i serveis del parc rural, l’objectiu és identificar i promocionar productes agroalimentaris, forestals i els serveis que s’elaboren en l’àmbit del Parc Rural, així com sensibilitzar sobre els valors associats a la producció i el consum dels productes agroalimentaris locals.

Per tenir un territori endreçat, la proposta és treballar per prevenir els incendis forestals mitjançant la potenciació de la ramaderia com a eina de gestió dels boscos, ordenar els impactes i els danys ocasionats per la fauna salvatge, especialment senglars i cabirols, a més d’ordenar el transit rodat en camins rurals de vehicles  com motos i quads, i augmentar la seguretat.

Respecte a la línia d’apostar per la diversificació econòmica, les empreses i agents del territori volen promocionar un turisme de qualitat que promogui els valors intrínsecs del Parc Rural aprofitant el flux turístic que genera del massís de Montserrat. L’aposta és oferir suport a nous projectes econòmics i posar en valor els actuals, i promocionar el parc rural com un espai idoni pel desenvolupament d’activitats vinculades a l’educació ambiental.

Finalment, per crear xarxa, es plateja promoure la cooperació i el treball en xarxa entre els agents del sector agrari per assolir objectius comuns i també crear recursos comuns que puguin ser utilitzats per diferents usuaris; i s’impulsarà el coneixement, la posada en valor i la creació de xarxa entre les empreses i els agents socials del territori.