El TSJC tomba l'impost català a les begudes ensucrades per incomplir els tràmits

El Govern assegura que la taxa segueix vigent: "S'ha anul·lat el reglament, no l'impost"

El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha admès el recurs contra l'impost de la Generalitat que s'aplica a les begudes ensucrades. Diverses associacions de la distribució, el comerç i l'alimentació defensaven la nul·litat del reglament que ho desenvolupava, i ara el tribunal els dona parcialment la raó: diu que s'han omès procediments en la seva tramitació. Tot i això, el vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha assegurat que la sentència no afecta la llei que crea l'impost i que, per tant, aquest "segueix vigent".

Els que estaven en contra de l'impost asseguraven que faltava justificació i que la mesura era precipitada; que s'havien omès procediments rellevants en la tramitació del decret, com ara la participació ciutadana i la consulta pública, i que es vulneraven els límits de les competències tributàries de les comunitats autònomes. Afegien, a més, que aquest impost se superposa amb l'IVA i que va en contra al dret de la Unió Europea, perquè suposa restriccions quantitatives a la importació i és una mesura restrictiva a la llibertat d'establiment. 

La sentència del TSJC no entra a valorar totes les queixes dels demandants i simplement constata que el procediment d'aprovació del reglament del Govern que desenvolupa la llei va evitar els tràmits de consulta, audiència i informació públiques que "apareixen expressament exigits" en la legislació. Aquest és el principal motiu de la declaració de nul·litat, i l'organisme assegura que "no resulta necessari entrar a examinar la resta de motius del recurs". El TSJC ha indicat, a més, que la sentència no és ferma. És a dir, que es pot recórrer. 

Aragonès diu que l'impost "és vigent"

La Generalitat, però, no considera que la sentència invalidi la taxa sobre les begudes. "L’impost no està anul·lat, el que s'ha anul·lat és el reglament que en desenvolupa aspectes tècnics i aspectes de gestió", ha dit Aragonès en declaracions als mitjans. "La llei de l’impost segueix vigent, i les empreses que en són responsables i que hauran de satisfer l’impost, l’hauran de pagar", ha afegit.

Segons Aragonès, els serveis jurídics del Govern estudiaran en els pròxims dies "les mesures per fer efectiu el que el reglament que ha estat anul·lat preveia". "Aquest impost es pagarà i els responsables de pagar-lo seguiran havent de complir les seves obligacions", ha insistit.

En aquest sentit, el màxim responsable de les finances de la Generalitat ha argumentat que el fet que la sentència invalidi un reglament sense afectar la llei aprovada en el seu dia pel Parlament és el que manté la vigència del tribut. "És la llei el que fa que hi hagi una obligació de tributar l’impost", ha afirmat el vicepresident.

Un reglament és una norma aprovada per l'executiu amb un rang legal inferior al d'una llei, que només s'aprova a una cambra parlamentària. De fet, en molts casos, com en el de la norma tombada pel Tribunal, els reglaments serveixen per desenvolupar el que diu una llei.

Aragonès ha insistit que la Generalitat mantindrà la taxa. "No ens tombaran. L’oligopoli de la distribució alimentària que ha estat posant en el punt de mira aquest impost des del primer dia, que ha intentat aturar-lo per terra, mar i aire" ha declarat.

 

L'Associació d'Empreses de Gran Consum (AECOC), que agrupa les entitats que van interposar la demanda contra el reglament, han assegurat en un comunicat que "la normativa estava generant pèrdua de competitivitat i inseguretat jurídica a les empreses que operen a Catalunya".

La sentència "constata que es va prescindir" dels tràmits de consulta al sector "de manera indeguda" i que la Generalitat va voler "justificar l'exclusió d'aquests tràmits invocant unes raons que no són les reconegudes" per la legislació.

Impacte sobre les finances

L'impost havia generat una font d'ingressos addicional a la Generalitat i, a més, havia aconseguit reduir substancialment el consum de begudes ensucrades, segons els primers estudis que s'havien fet, tot i que la patronal espanyola de begudes refrescants (Anfabra) ha assegurat a l'ARA que en els últims anys "hi ha hagut un traspàs del consum de begudes ensucrades cap a les 'light' o zero", un fet que es deu a "una tendència de consum" generalitzada en molts països i que no es deu a la creació de l'impost. El tribut encareix les begudes entre 8 i 12 cèntims, en funció de la quantitat de sucre que continguin.

"És un impost necessari perquè hi ha una part molt important de la població de Catalunya que pateix efectes de salut precisament per l’excés de sucre", ha recalcat Aragonès. Segons el vicepresident, la taxa permet "corresponsabilitzar la indústria del finançament de la salut pública precisament pels problemes que es deriven del consum excessiu de begudes amb excés de sucre".

La suspensió d'aquest impost pot suposar un cop per a les finances de la Generalitat, molt tensionades per la manca de pressupost aquest any. El Govern, que treballa amb els comptes del 2017 prorrogats, perdrà una font d'ingressos pròpia, ja que es tracta d'una taxa d'àmbit català.

El 2018 la Generalitat va recaptar 42 milions d'euros gràcies al tribut que avui el TSJC ha tombat.

De fet, per aconseguir ingressos extres, el Govern va aprovar un decret dimarts en què apuja diversos impostos, que li han de proporcionar més de 88 milions d'euros d'ingressos addicionals. Entre els tributs augmentats hi ha el d'actes jurídics documentats (conegut com a 'impost de les hipoteques'), els tributs sobre el joc i l'impost sobre les emissions de l'aviació comercial.