El Govern aprovarà aquest any la Llei de ports i desplega l'Estratègia Marítima, davant l'emergència climàtica

El conseller Calvet i la consellera Jordà participen en la inauguració de la 58a edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà, han anunciat aquest matí que el Govern aprovarà la Llei de ports aquest any i que desplega també l’Estratègia Marítima davant del context d’emergència climàtica. Calvet i Jordà han participat en la 58è edició del Saló Nàutic Internacional de Barcelona.

Per a Calvet, “és un repte disposar d’una nova eina legislativa, la nova Llei de ports, que actualitzi el corpus legislatiu als paràmetres del segle XXI. Per tant, estem parlant de tot el que fa referència a les concessions, així com als paràmetres ambientals”. La Llei es troba actualment en l’última fase del tràmit parlamentari. “Estem a punt de convocar la ponència de la Llei i la nostra intenció és portar-la al Ple del Parlament al novembre”, ha explicat el titular de Territori i Sostenibilitat. “Estem en emergència climàtica –ha recordat– i tot el que signifiqui remarcar aquest encaix ambiental és important. El propi Pla de Ports de la Generalitat inclou aspectes de transició energètica però també vull destacar l’esforç que estan fent els dos ports d’interès general, Barcelona i Tarragona, per electrificar els seus molls. Tot això ho fem pensant no tant en limitar l’activitat nàutica sinó en descarbonitzar-la perquè sigui més neta”.
 
Jordà ha posat en valor l’Estratègia Marítima de Catalunya, “una estratègia de país amb què volem aconseguir un desenvolupament sostenible de l’economia blava en el nostre espai marítim, integrant els sectors econòmics implicats i alhora creant un nou model de governança que permeti compatibilitzar l’ús dels recursos marins i l’activitat humana”.
 
El Govern va aprovar l’Estratègia Marítima el juny del 2018 per desenvolupar el potencial d’economia blava del seu espai marítim en un context en què Europa i la comunitat internacional aposten fortament per la economia blava, per la conservació dels mars i oceans, per la lluita contra els plàstics i el canvi climàtic.
 
L'Estratègia Marítima de Catalunya és una eina de país consensuada entre tots els departaments de la Generalitat que interpel·la el conjunt de la societat i posa les bases per a una política marítima pròpia. Aquest full de ruta proposa un primer Pla Estratègic Multianual (2018-2021) amb un total de 89 línies estratègiques d’actuació concretes a desenvolupar pels diferents departaments de la Generalitat i altres actors.
 
La política marítima de Catalunya té especial cura de la dimensió mediambiental i, per tant, de la sostenibilitat associada a la nova estratègia. Aquesta inclou un fort èmfasi en la preservació dels ecosistemes marins per tal que aquests garanteixin la provisió de serveis a la societat en el sentit més ampli possible.
 
Una activitat amb un impacte de 1.000 milions d’euros anuals
 
Pel que fa a l’impacte del sector nàutic a Catalunya, Calvet ha donat algunes xifres: “Tenim 48 instal·lacions esportives i 33.000 amarradors” unes dades que demostren, segons el conseller, que és un sector que “dinamitza l’economia i ofereix altres vessants com l’esportiva o l’encaix social que representen aquestes instal·lacions amb la pròpia ciutat que les acullen”. A nivell d’impacte econòmic, Calvet ha destacat que només pel que fa als Ports de la Generalitat,  “mou al voltant de 1.000 milions d’euros anuals i 9.000 llocs de treball entre directes i indirectes”.