El II Summit de Turisme LGTBI explora les possibilitats del sector en clau de turisme familiar i de cultura

  • Turisme de Barcelona, juntament amb la Diputació de Barcelona i ACEGAL, celebra la segona edició d’una jornada monogràfica sobre els viatgers LGTBI
  • John Tanzella, president de l’Associació Internacional LGBTQ, presenta en una ponència la necessitat de treballar per reforçar la igualtat i seguretat en l’àmbit de la promoció turística LGTBI   
  • Dues sessions sobre turisme familiar i cultura en clau LGTBI centren el debat dels ponents convidats

Aquest matí, el director de Turisme de Barcelona, Joan Torrella, juntament al gerent de Serveis de Turisme de la Diputació de Barcelona, Francesc Vila, el director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, i Joaquim Roqueta, president de la plataforma d’entitats LGTBI de Catalunya, han obert una jornada de treball monogràfica dedicada a analitzar el segment LGTBI i el seu impacte social i econòmic en la destinació turística de Barcelona.

Aquesta és la segona edició d’una jornada, organitzada per Turisme de Barcelona, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Barcelona, la Diputació de Barcelona i ACEGAL,  que aquest any ha incidit en el turisme familiar i la cultura des de la perspectiva LGTBI i que té l’objectiu de proporcionar informació i coneixement a les empreses del sector sobre  aquest tipus de  viatgers LGBTIQ. 

Per això, s’ha convidat a John Tanzella, CEO i president de l’associació International LGBTQ+ Travel Association que ha presentat la ponència “IGLTA, promoting equality and safety within LGBTQ+ tourism worldwide”,  on ha destacat la importància d’insistir en els valors de la seguretat i la igualtat, en l’àmbit de la promoció LGTBI de les destinacions.

Joan Torrella, adreçant-se als més de 120 assistents de l’auditori, ha explicat que “la globalització ens diu que hem de ser empreses amb el matís diversitat per ser més competitives. Tenir diferents punts de vista de les persones és una qüestió de sensibilitat, però també de competitivitat. Una empresa que és diversa integra més opinions, més idees per innovar. El mateix és aplicable a una destinació, que precisa que la diversitat impregni constantment el seu ADN”.

Cristina Llagostera, brand manager Turisme Familiar de la Agència Catalana de Turisme; Eva López,  regidora de Turisme de l’Ajuntament de Castelldefels; Iñaki Saenz, assessor tècnic en Turisme i Promoció exterior de Turismo Bilbao/Bizkaia i Olga Navarro, managing partner de ITB Events, han participat a la sessió sobre turisme familiar LGTBI+: ficció o realitat. Per la seva part, Eloi Morte, CEO de Rainbow Gay Tours; Elisabet Pueyo, representant de MNAC/Articket; Ferran Poca, president Festival Pride! BCN; Luca Farina, director del Circuit Festival, i Miguel Sanz, director de Madrid Destino, han participat a la taula rodona:  Radiografia de la Cultura en clau LGHTBI+ i les seves possibilitats.

L’acció s’emmarca en l’estratègia d’enfortir el posicionament de Barcelona com a destinació LGBTI.  Per aquest motiu, el consorci té una línia de treball específica en aquest perfil de visitant i participa proactivament en diferents fòrums i certàmens com el Pride o la Convenció de la IGLTA (International Gay and Lesbian Travel Association), que anualment se celebra a diferents ciutats d’arreu del món i que reuneix a molts i diversos agents i proveïdors especialitzats en la matèria de més de 80 països i que té com a objectiu avançar en el turisme LGBTI amb un impacte social i econòmic significatiu.  

Barcelona, interessada en acollir la convenció mundial IGLTA

En aquest marc, John Tanzella, mantindrà avui una reunió de treball amb el regidor de Turisme i Indústries Creatives de l’Ajuntament de Barcelona i vicepresident del Consorci, Xavier Marcé, que li traslladarà la voluntat de Barcelona d’acollir alguna de les futures edicions de la convenció mundial anual IGLTA, que enguany s’ha celebrat a Nova York i l’any vinent tindrà lloc a Milà. “Organitzar aquest esdeveniment mundial a Barcelona significaria un pas més per projectar amb força la seva identitat com a ciutat orgullosa de la seva diversitat i poder esdevenir capital indiscutible de la igualtat” argumenta Marcé.

Pel sector empresarial, la creació d'una oferta turística centrada en la població LGBTIQ cada vegada és més interessant, ja que es tracta d’un públic amb un perfil sòcio-econòmic alt i que presenta unes característiques de despesa i estada superiors en comparació amb altres segments. Amb aquest mateix objectiu, l’any passat el Consorci ja va organitzar la primera edició d’aquest Summit per transferir coneixement als agents clau del sector sobre el potencial d’un públic que demostra capacitat de millorar la qualitat dels visitants i visualitzar Barcelona com una ciutat de referència en la defensa de la diversitat i els drets dels col·lectius LGTBI.

L’objectiu d’aquesta sessions és precisament proporcionar informació, idees i debat en benefici dels viatgers LGBTI, així com mostrar el seu potencial i impacte social i econòmic entre el sector empresarial i donar a conèixer associacions tan rellevants dins el segment a nivell internacional com és la IGLTA, amb la presència del seu president, John Tanzella. Entre els ponents que participen a la trobada hi ha destinacions com Madrid o Bilbao, agències especialitzades i espais culturals, entre d’altres.

Perfil LGTBI

El visitant LGTBI és actualment el segment de més creixement entre els diferents  perfils turístics. Segons l'OMT (Organització Mundial del Turisme), dels 1.200 milions de turistes internacionals del 2016, 35 milions pertanyien a aquest col·lectiu. Mou més del 3% del volum de turistes a nivell mundial i representa un 15% de la despesa turística. És un tipus de visitant que té més facilitats a l’hora de viatjar durant tot l'any. De fet, segons un estudi de la IGLTA, les persones del col·lectiu LGBTI viatgen tres vegades més que les heterosexuals, amb una estada més llarga a la destinació i una despesa mitjana tres vegades superior.

A l’estat espanyol venen anualment sis milions de turistes LGTB que gasten proporcionalment un 40% més que la resta. Totes aquestes dades contrasten amb el fet que aquest col·lectiu continua estant estigmatitzat en al voltant de 75 països del món,  per la qual cosa, un dels principals aspectes que determinen la destinació escollida és sentir-se segur.