L'acceleració de la digitalització, la seguretat, la sostenibilitat i l'anticipació de la demanda, claus per a la recuperació turística

  • En els propers anys es preveu un turista més digitalitzat, que farà servir tecnologies utilitzades durant la pandèmia com el check-in online i la sensorització per reduir cues i aglomeracions, entre d’altres
  • La innovació i la creativitat tecnològica és estratègica per afrontar els reptes i desafiaments del sector turístic, d’acord amb els experts participants en el congrés
  • El Forum TurisTIC, que es va celebrar ahir, va debatre sobre com les tecnologies poden ajudar els pobles a desenvolupar projectes de turisme sostenible

La Covid-19 ha accelerat la digitalització del sector turístic i serà una de les claus per impulsar-ne la reactivació, juntament amb noves tecnologies que ajudin a realitzar visites més segures, contribueixin a oferir més informació dels viatgers per poder conèixer millor els canvis de comportament de la demanda i reforçar la sostenibilitat, segons  es va deixar palès en el Forum TurisTIC, celebrat a Barcelona.

El Fòrum va comptar amb la participació del diputat de turisme de la Diputació de Barcelona, Juan Luis Ruiz, qui va assegurar que «ara és més necessària que mai la celebració d’aquest Forum TurisTIC, per tal d’activar tant com sigui possible la creativitat i la innovació tecnològica, de cara a la sortida de la crisi turística actual, a la recerca d’un nou model de turisme sostenible, en base a la transformació digital».

En els propers anys, es preveu també un turista més digitalitzat, que «farà servir tecnologies utilitzades durant la pandèmia com el check-in online i la sensorització per reduir cues i aglomeracions o la intel·ligència artificial per obtenir informació personalitzada. «El  Big Data, la Intel·ligència Artificial i la Internet de les Coses (IoT) seran tres tecnologies que combinades ajudaran a avançar cap a la recuperació del sector», si bé «s’han d’aplicar de forma innovadora i amb la col·laboració dels agents, tant públics com privats, per obtenir el màxim rendiment possible», va explicar ahir el responsable de tecnologia del Departament d’Innovació Turística del centre tecnològic Eurecat, Joan Borràs

D’acord amb el fundador del hub internacional “The Digital Tourism Think Tank”, Nicholas Hall, una altra tecnologia estratègica per a la recuperació del sector és la tecnologia sense contacte, també coneguda com a contactless, ja existent, però que s’espera que «sigui demandada pels consumidors i es converteixi en la norma per transformar les experiències dels visitants», així com la tecnologia sanitària, que «tindrà un paper molt important perquè les persones es moguin i experimentin el món que els rodeja amb confiança».

La situació actual «ha fet aflorar la importància de repensar el turisme i d’aprofitar l’impuls tecnològic per fer front als desafiaments i a les oportunitats del sector», va afirmar el president d’Eurecat, Xavier Torra, que va obrir la sessió inaugural del congrés. 

En paraules del secretari d’Empresa i Competitivitat del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Ferrer, «el que necessitem en aquesta època de distanciament social és interrelacionar-nos en aquells àmbits on podem aportar un valor afegit, com és el cas de la tecnologia i el turisme, dos vectors de creixement que van fortament lligats».

Segons el regidor de Turisme i Indústries creatives de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, «la digitalització i l’aposta tecnològica, que ja havíem definit com a objectius estratègics, s’han demostrat crucials en el context de la pandèmia. A Barcelona estem redoblant esforços per disposar d’eines que ofereixin un millor servei al visitant i alhora ens ajudin en la diversificació de continguts i en la presa de decisions en temps real».

Impuls a l’emprenedoria tecnològica aplicada al sector turístic

El congrés ha comptat també amb la presentació de l’StarTechTour Challenge, una iniciativa impulsada per l’Agència Catalana de Turisme de suport a l’emprenedoria tecnològica, en el marc de la qual s’han presentat reptes perquè start-ups tecnològiques puguin aportar solucions basades en l’aplicació de les tecnologies emergents.

«Les start-ups tindran un paper clau en la recuperació del sector turístic a partir de la transformació cap a un model més digital i més sostenible», afirma el director executiu de l’Agència Catalana de Turisme, Patrick Torrent. «Darrera la crisi sanitària i la seva conseqüent recessió econòmica hi tenim un context d’emergència climàtica i de revolució tecnològica que hem d’abordar des d’ara mateix amb mirada nova i flexibilitat». En aquest escenari, «les start-ups que comencin ara a fer front als reptes del sector es trobaran en una posició competitiva que els oferirà oportunitats», afegeix Torrent.

Tecnologies per a un turisme sostenible en àrees rurals

En el marc del congrés, es va presentar el projecte europeu CHARM per a la creació de fluxos cap a zones rurals o menys turístiques, a partir de la creació d’un producte turístic innovador, responsable i sostenible.

Experts nacionals i internacionals han debatut sobre com les tecnologies poden ajudar els pobles a desenvolupar projectes de turisme sostenible per atreure més visitants i ajudar l’economia local.

En paraules del director d’Investigació de Mercat i director associat de l’Institut de Recerca Turística del Nord d’Europa (NIT), Ulf Sonntag, els pobles petits i amb encant «necessiten tenir, com qualsevol destinació turística, un pla coherent i estratègic de màrqueting» i han d’assegurar-se que l’aplicació de tecnologies avançades «sigui part de l’estratègia general i no projectes aïllats».

La vigent edició del Forum TurisTIC ha comptat amb el suport de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, i la col·laboració de la Fundació ”La Caixa” i del projecte europeu CHARM (Immersive Experiences in European Charming Villages), liderat per l’Agència Catalana de Turisme (ACT).