Greencustomer, l'app del turista estalviador

El turisme és el culpable d'un 5% de l'escalfament global. 

Pot semblar una part petita, però amb una bona gestió dels recursos i un canvi d'hàbits adequat tindria efectes notoris i positius en el medi ambient. Tot podria començar canviant la banyera per la dutxa en un hotel o no abusant dels aires condicionats, dos exemples que tant impliquen el viatger com l'allotjament. I és que gestionar de manera més eficient els recursos té un segon avantatge: retallar la despesa dels establiments turístics.

Si algú ja està treballant per anar cap a aquest món més sostenible, aquest és l'equip format per en Jaume Padilla i l'Adrià Garcia, CEO i CIO respectivament de Greencustomers. Aquesta startup catalana nascuda el febrer del 2015 treballa perquè els hotels implantin el que anomenen green rooms, espais amb sensors que permeten monitorar l'activitat de l'hoste i ajudar a reduir fins a un 45% l'impacte energètic d'una persona.

Aquesta proposta, desenvolupada només per un equip format per ells dos i un capital propi de 33.000 euros, és un dels finalistes del FuTurisme de Barcelona Activa, un programa que busca els millors projectes d'innovació per al sector turístic i que revelarà el nom del seu guanyador en el marc del Bizbarcelona.

La FIHR i els Gremis que la integren, molt concienciats amb la sostenibilitat del sector, hem engegat ja amb Greencustomer diverses reunions, per a signar un Conveni de Col.laboració, i proposar als establiments d'allotjaments turistics associats als Gremis la possibilitat de participar en  una xarxa d'habitacions intel·ligents i sostenibles, 'green rooms', amb sensors que permetin monitorizar l'activitat dels hostes. 

Més de 200 litres d'aigua en una banyera

Padilla va ser l'ideòleg del projecte. Arran d'un centre de control que va muntar per a una comercialitzadora elèctrica, va veure com en un país amb pobresa energètica també es patia el problema d'una gestió ineficient; i que en el turisme és on més es nota. "No hi havia mecanismes que permetessin mitigar la generació de residus que creen i creem els visitants quan viatgem", assenyala; "la nostra proposta va ser crear uns sensors d'aigua i de llum per començar a rebre informació i treballar amb ella".

Malgrat que ja fa més de dos anys que estan desenvolupant el sistema, tot just ara es troben en fase de prototipatge i amb només dues habitacions totalment adequades. "Anem a poc a poc perquè des del principi em vaig trobar amb l'inconvenient de tenir una xarxa wifi que no es correspon amb les necessitats del sector. Per tant, no es podien instal·lar els sensors", afirma el CEO, atès que aquests sensors, basats en la Internet de les Coses, han d'estar connectats.

Una segona trava que van trobar és el desconeixement de l'usuari. Una persona no sap, per exemple, que una banyera pot arribar a gastar entre 200 i 300 litres d'aigua, el que representa un mínim de 20 garrafes d'aigua de les més grans. "Aportar aquestes dades ens ajuda a conscienciar la persona, però no en fem prou, volíem aconseguir que interactués i comencés a actuar", apunta Padilla, pel que es van ficar de ple en la creació d'una plataforma que servís tant per al propietari de l'hotel com per al viatger.

El kit green room

El producte que ara comercialitzen és una caixa que venen als allotjaments perquè instal·lin els materials i sensors dins de cadascuna de les habitacions que volen convertir en green rooms. Són espais intel·ligents que saben en tot moment la quantitat d'aigua o llum que es gasta -tenint en compte si és d'una o més persones-, la calefacció o aire condicionat que posa... i que recopilen, pugen a la plataforma de Greencustomers i ho posen a l'abast de l'usuari i de l'hoteler. "El que fem és empoderar l'hoste perquè faci un bon ús dels recursos i informem el propietari de l'establiment de quin nivell de consum hi ha", resumeix Garcia.



Components del kit | Cedida



A més de fer una tasca en favor de la sostenibilitat, el CIO afirma que la startup també ajuda a introduir la innovació en un sector que no havia patit canvi en els darreres anys. "Calia introduir més tecnologia i ajudar els hotels a diferenciar-se", explica.

El Greencostumer del turista

La plataforma per al visitant està en fase de desenvolupament. Es tracta d'una app que permetrà a l'hoste jugar i saber quin és el seu grau d'eficiència real segons els objectius que marca la seva habitació. A més a més, presenta un plus de motivació, perquè s'incentiva el bon ús dels recursos fent una microdonació a causes socials amb l'estalvi generat.