PIMEC constata que l'estructura de l'oferta d'allotjament al territori té un impacte significatiu en el potencial turístic i que l'activitat turística condiciona la seva economia

La patronal presenta una plataforma de dades que permet conèixer la realitat empresarial i les característiques de la demanda de l’activitat turística a nivell territorial, i anuncia anàlisis trimestrals de l’economia del visitant per aportar dades de valor que serveixin per planificar millor l’ús del territori i per la definició de les millors estratègies, entre altres qüestions

L’entitat destaca la important demanda turística de l’interior de Catalunya, que necessita ser coneguda i gestionada per millorar l’impacte, assegurant que activitat, preservació del territori i convivència són compatibles

Barcelona, 27 de setembre del 2024. La patronal catalana ha presentat avui el PIMEC Turisme Hub de l’Economia del Visitant, un espai d’anàlisi, coneixement i monitorització que permet generar una visió profunda i àmplia de l’activitat turística i el seu potencial a partir de les dades i de la geolocalització. Aquestes proporcionen informació per posteriorment realitzar una anàlisi detallada sobre els fluxos de visitants, la despesa generada, l’impacte sobre l’ocupació i les infraestructures, així com sobre les condicions de sostenibilitat del sector, etc. Això permet entendre millor aspectes com els factors que condicionen l’activitat de les destinacions turístiques, com la pressió sobre el territori, l’ocupació i l’habitatge, o els impactes econòmics i socials de les decisions polítiques sobre la població local i el medi ambient.

Al llarg d’una roda de premsa al Col·legi d’Economistes de Catalunya i en el marc del Dia Mundial del Turisme, el president de PIMEC, Antoni Cañete, ha destacat la necessitat d’entendre la realitat empresarial i territorial de l’activitat turística per esdevenir més competitius i més sostenibles, fugint dels frontismes i expressant que “una activitat tan rellevant al nostre país ha de ser afrontada amb el màxim de rigor i informació, perquè d’ella en depèn una part important de la nostra riquesa”. “Deixem de practicar el reduccionisme en un sector que és transversal, això només és possible amb una visió àmplia del seu impacte. No podem estigmatitzar el sector i cal començar a parlar de l’economia del visitant perquè així ho corroboren les dades”, ha afegit.

Per part seva, la presidenta de PIMEC Turisme, Isabel Galobardes, ha explicat que “aquest espai i les eines d’anàlisi que s’utilitzaran permetran fer una millor planificació de les polítiques turístiques i assegurar un desenvolupament sostenible del territori, i poden ajudar a millorar el model turístic i gestionar l’activitat des d’una perspectiva més contrastada”. A més, ha dit que amb aquest espai es dona resposta a una necessitat crítica del sector: la manca de dades accessibles i rellevants per a la presa de decisions. “L’activitat turística és un motor econòmic estratègic a Catalunya, però per mantenir-la competitiva i sostenible, hem de conèixer com funciona i els seus impactes reals”.

Beneficis per a les administracions i les empreses del sector

El membre de PIMEC Turisme i expert en el sector, Ángel Díaz, ha comentat que un dels grans objectius del PIMEC Turisme Hub de l’Economia del Visitant és aportar coneixement que ajudi tant les administracions públiques com les empreses turístiques a planificar i prendre decisions més informades, coneixent i valorant els seus efectes. El hub ha de permetre conèixer i entendre: la dinàmica i les característiques de la demanda; els factors que condicionen l’activitat turística i les destinacions, les seves empreses i la seva població; els efectes i impactes de l’activitat turística sobre el territori i la població; l’estructura profunda de les cadenes de valor dels sectors d’activitat lligats a l’activitat turística i l’economia del visitant; les oportunitats de futur que es poden construir a partir de l’activitat turística i l’economia del visitant; els condicionants i factors de risc que s’han de gestionar per minimitzar els impactes no desitjats al llarg del temps, així com els impactes econòmics i socials de les decisions polítiques. Això permetrà planificar millor l’ús del territori, integrar la gestió de la sostenibilitat dins dels marcs de decisió a partir de la utilització de nous indicadors que permetin mesurar els impactes de l’activitat turística en relació amb el benestar de la població, atraure els visitants que realment interessin a la destinació a través d’una promoció estratègica i segmentada, i fomentant la col·laboració publicoprivada.

D’altra banda, es facilita les eines per analitzar i millorar l’activitat o identificar noves oportunitats per a les entitats, permetent la col·laboració entre els diferents actors del sector, potenciant així la capacitat competitiva del teixit empresarial català.

Segons Díaz, “aquest nou espai d’anàlisi també ens ajuda a identificar i avaluar bosses de demanda que fins ara no teníem en compte, com els turistes que pernocten en habitatges propis o cases de familiars. Així mateix, podem treballar per entendre millor la pressió turística en determinades destinacions, i proposar mesures que cerquin l’equilibri entre el desenvolupament econòmic i la sostenibilitat”. Finalment, ha anunciat que també permetrà conèixer millor els condicionants de  l’estacionalitat sobre l’ocupació i l’equilibri territorial.

Les principals dades i conclusions 

Les dades analitzades identifiquen que l’estructura de l’oferta d’allotjament al territori té un impacte significatiu en el potencial turístic de cada zona, i que la realitat turística d’un territori condiciona el seu desenvolupament econòmic. A més, s’ha posat en relleu la importància de l’interior de Catalunya, on hi ha una demanda turística notable no sempre avaluada, i que necessita ser analitzada per millorar-ne l’impacte.

També, s’han identificat bosses de demanda importants, com ara els turistes locals o aquells que pernocten als seus propis habitatges. Aquest coneixement més detallat permet avaluar millor l’impacte de l’activitat turística la facturació de les empreses, la renda, la pressió sobre el territori i l’habitatge. A través de la microsegmentació territorial, es poden detectar i gestionar millor els punts de tensió derivats de la massificació i l’estacionalitat.

Entre altres xifres, el Hub ha constatat que l’any 2023 Catalunya va rebre més de 48 milions de turistes, que van generar prop de 190 milions de pernoctacions, i una despesa total de 27.300 milions d’euros.

Entre les marques turístiques, Barcelona va generar 44,6 milions de pernoctacions, Costa Brava 37,6 milions, Costa Daurada 34,1 milions, Costa Barcelona 27,8 milions, Pirineus 20,5 milions, Paisatges Barcelona 14,3 milions, Terres de l’Ebre 5,9 milions, Terres de Lleida 3 milions, i Val d’Aran 1,8 milions.

Barcelona va rebre el 27,1% dels turistes, va generar el 23,5% de les pernoctacions i el 41,1% dels ingressos. D’altra banda, el 44,1% de les pernoctacions van ser de turistes del territori nacional, però el 79,3% de la despesa dels visitants la van realitzar els turistes estrangers.

El 45,4% de les pernoctacions van tenir lloc a hotels, hostals, apartaments, càmpings, turisme rural, un 19,1% a HUT’s i llars compartides, un 10,1% a habitatges en propietat i un 25,4%, a cases de familiars i amics. Això significa que un 35,5% dels que van visitar Catalunya l’any 2023 no van pagar pel seu allotjament.

Podeu descarregar aquí la Presentació de PIMEC Turisme Hub de l’Economia del Visitant.