L'hostaleria tanca el 2024 amb un creixement anual mitjà proper al 6%
Entre gener i setembre, la facturació de les activitats d’hostaleria suposa un augment del 8,1% respecte al mateix període de 2023, tot i que, eliminant l’impacte de la inflació, l’increment se situa al voltant del 2,5%, segons els indicadors de producció.
L’impuls del turisme estranger seguirà sent clau el 2025, davant la debilitat de la demanda nacional, que ha tocat sostre aquest any.
HOSTELERÍA DE ESPAÑA ha presentat aquest matí a la seu de Just Eat el seu Anuari 2024, un informe que mostra les principals dades de l’evolució del sector el 2023 i inclou una anàlisi de tancament del 2024 i un avanç de les perspectives per al 2025, pel que fa als reptes i tendències.
L’any 2024 va començar amb un bon ritme de creixement, amb increments de facturació a doble dígit en comparació amb el 2023, tot i que aquest dinamisme s’ha anat moderant a mesura que avançava l’any. L’allotjament ha presentat un impuls superior, afavorit per la seva dependència estacional i els rècords en xifres de turisme, mentre que la restauració ha mostrat un creixement més estable.
La temporada d’estiu va ser menys favorable del que es preveia, especialment pel que fa a la despesa, malgrat el dinamisme del turisme internacional, concentrat sobretot en el transport i l’allotjament, cosa que va reduir la capacitat de despesa destinada a bars, restaurants i oci nocturn. Entre gener i setembre, la facturació de les activitats d’hostaleria ha suposat un augment del 8,1% respecte al mateix període de 2023, tot i que, eliminant l’impacte de la inflació, l’increment se situa al voltant del 2,5%, segons els indicadors de producció. En restauració, l’increment és del 7,1%, mentre que en allotjament l’impuls és més acusat, amb un augment del 10%, que, amb l’efecte dels preus, se situa en un 2,2% i 2,7%, respectivament.
L’ocupació ha seguit una tendència positiva, similar a la de l’any passat, amb xifres rècord de treballadors. Suposa un augment en el conjunt de les activitats hostaleres del 3,7% respecte als mateixos mesos de 2023, superant els 1,9 milions de treballadors durant cinc mesos consecutius, amb la incorporació de 66.000 treballadors addicionals respecte a l’any anterior. Les activitats d’allotjament presenten un increment percentual més gran, del 5,7% respecte a l’any anterior (+22.000), mentre que en restauració l’augment és del 3,2%, amb 45.000 treballadors més.
Malgrat la moderació del ritme de creixement durant els últims mesos, el balanç general del 2024 es perfila com a positiu, gràcies al dinamisme registrat en els primers mesos de l’any. Tanmateix, un dels principals reptes del sector continua sent recuperar completament la rendibilitat de molts negocis, afectada per l’increment generalitzat dels costos operatius. Amb un ritme de creixement sostingut, el sector podria tancar el 2024 amb un augment mitjà aproximat del 6% respecte a l’any anterior, consolidant així la seva recuperació.
De cara al 2025, el sector continuarà influït per factors econòmics clau, com la inflació, els costos operatius i les fluctuacions en el poder adquisitiu dels consumidors. En un escenari favorable, amb estabilitat de la demanda i moderació dels preus, les perspectives per al sector són optimistes.
S’espera que l’hostaleria segueixi mantenint la seva fortalesa, impulsada pel pes del turisme, la digitalització dels serveis i la capacitat d’adaptació a les noves condicions econòmiques i socials. El sector continuarà creixent, tot i que seguint la tendència d’estabilització, per la qual cosa s’espera una evolució més moderada que el 2024, amb un creixement anual estimat entre el 3% i el 4%.
Els consumidors del 2025 seran més conservadors pel que fa a la despesa, buscant racionalitzar-la, però, alhora, demandaran experiències més especialitzades i diferenciades quan decideixin sortir. El sector haurà d’oferir valor afegit, proporcionant no només productes i serveis, sinó experiències úniques que justifiquin la despesa. La capacitat d’adaptació a un consumidor més exigent serà clau per seguir sent competitiu.
En aquest context, un dels principals reptes serà continuar millorant la professionalització i qualificació dels treballadors, cosa que permetrà als negocis oferir un servei de més qualitat i complir amb les expectatives dels consumidors. A més, el sector ha d’avançar en aspectes com la sostenibilitat, la digitalització i la innovació, per adaptar-se als nous hàbits de consum. La integració de tecnologies emergents i el compromís amb pràctiques més sostenibles no només són tendències que responen a les exigències del mercat, sinó que també representen un avantatge competitiu important per als negocis que aconsegueixin diferenciar-se en aquests aspectes.