Més de 8.000 persones visiten el Mediterranean Gluten Free Forum, que reivindica més ajudes i opcions per als celíacs

Més de 8.000 persones han visitat aquest cap de setmana el Mediterranean Gluten Free Forum, la fira organitzada per Fresh Events i impulsada per l’Associació Celíacs de Catalunya, que s’ha celebrat als Jardins del Teatre Nacional de Catalunya de Barcelona i que ha inclòs més de 70 expositors de productes sense gluten i food trucks, així com conferències, sessions de divulgació i showcookings.

 

La fira ha servit per presentar als visitants les últimes novetats en productes sense gluten, com és el cas de les múltiples varietats de cervesa gluten free elaborades a partir de diferents ingredients i, fins i tot, amb olives; les interessants propietats culinàries de la tapioca; embotits 100% gluten free i formatges vegans; o originals begudes com la kombucha. A més, els assistents han pogut degustar tot tipus d’aliments lliures de gluten, des de pizzes, canelons, arrebossats o croquetes fins a gelats i dolços de tota mena.

 

Les jornades també han servit per posar èmfasis en les reivindicacions d’un col·lectiu que se sent abandonat per les administracions i que reclama ajudes per finançar el seu tractament, més diagnòstics i més opcions per a celíacs en l’àmbit de l’alimentació i la restauració. Reclamacions que, aquest diumenge, s’han materialitzat amb una seguda popular de protesta per la inacció del Govern i la falta d’ajudes pel col·lectiu sota la campanya “Els silencis administratius” que ha impulsat recentment l’Associació Celíacs de Catalunya. En l’acte de reivindicació, s’ha dut a terme la lectura del Manifest Celíacs 2023 com a part dels actes institucionals commemoratius del Dia Internacional de la Celiaquia.

 

La celiaquia és una malaltia genètica de base autoimmune induïda per la ingesta de gluten que afecta un de cada 100 adults i un de cada 79 infants. S’estima que la pateix entre un 1 i un 2% de la població. No obstant això, el 75% dels malalts de celiaquia no estan diagnosticats i, a Catalunya, es triga una mitjana de set anys a obtenir un diagnòstic en persones adultes.

 

Aquest és un dels principals problemes als quals s'enfronten els afectats, que, tot i tenir com a únic tractament el seguiment d’una dieta sense gluten de per vida, han de costejar el 100% dels productes sense gluten, els quals, solen tenir un important sobrecost en comparació amb els productes amb gluten. Una situació que contrasta amb la de molts països europeus del nostre entorn, on el pacient celíac rep ajudes per poder comprar els aliments sense gluten que necessita.

 

“L’elevat nombre de visitants que ha rebut la fira és una demostració de l’alta demanda que tenen els productes i l’oferta gastronòmica sense gluten i el fort interès que desperten aquestes opcions entre la ciutadania”, ha assenyalat el director del Mediterranean Gluten Free Forum, Josep Garcia.

 

Per la seva banda, el president de l’Associació Celíacs de Catalunya, José Molina, ha destacat que “aquest èxit de participació ens impulsa a seguir amb la nostra reivindicació per demanar que les persones celíaques rebin d’una vegada per totes les ajudes que necessiten per finançar l’únic tractament de què disposen i que consisteix a seguir de per vida una dieta sense gluten; més opcions segures sense gluten en l'àmbit de l'alimentació i la restauració, i es continuï avançant en el diagnòstic precoç d'una malaltia altament infradiagnosticada”.

 

En aquest sentit, el MGFF ha perseguit tres objectius clars:

 

OBJECTIU 1: Donar visibilitat al col•lectiu celíac i convertir Barcelona en la capital europea de productes i dieta sense gluten. Des de l’any 2019 que es va celebrar la BCN Gluten Free, no s’havia tornat a realitzar cap esdeveniment d’alt impacte sobre celiaquia en l’àmbit estatal. El Mediterranenan Gluten Free Forum arrenca el 2023 per créixer i consolidar-se en un sector que, a l’Estat espanyol, actualment factura +80 milions d’euros i es preveu que augmenti a un ritme del 15% anual. Es tracta d’un mercat en creixement, impulsat pel mig milió de persones celíaques que s’estima que hi ha a tot el país –l’1% de la població- i que incrementa, cada any, en un 15%.

 

Actualment, Espanya és el cinquè país a Europa amb major consum de productes sense gluten. Aquesta fira s’ha organitzat per donar una resposta a la dificultat que té el col·lectiu celíac a l’hora de trobar productes sense gluten i, al llarg d’aquests dos dies, s’ha convertit en un espai de convivència dels fabricants i persones celíaques.

 

OBJECTIU 2: Incrementar l’adhesió a la dieta sense gluten per part de les persones celíaques, via accions durant la fira que els apoderin (xerrades de dietètica i nutrició, mèdiques, tècniques, tallers d’elaboració de cuina sense gluten i activitats lúdiques on els més petits puguin aprendre a través de la diversió) així com facilitant-los l'accés a les darreres novetats de productes aptes pel seu consum. A més, en ser un espai de trobada únic a nivell nacional, l’esdeveniment ha servit per crear un espai de cohesió de grup i fomentar el sentiment de pertinença al col•lectiu celíac.

 

OBJECTIU 3: Facilitar als professionals sanitaris informació actualitzada, per tal de reduir la tassa d'infradiagnòstic de la celiaquia (75%) i el temps mig de diagnosis (7 anys en adults), i que puguin facilitar informació clau als seus pacients per conscienciar-los que la transgressió de la dieta o la ingesta de traces està provocant danys severs en el seu intestí, el que provocarà a llarg termini malalties amb alta taxa de mortalitat, així com ajudar-los a seguir correctament el tractament. Aquest objectiu s’ha aconseguit amb l’organització d’una Jornada Sanitària sobre celiaquia que ha reunit 150 professionals de la salut i en la qual han participat grans experts de renom internacional.