Catalunya posa en marxa la campanya d'adhesions per impulsar la Regió Mundial de la Gastronomia 2025

La iniciativa ja compta amb el suport de quasi 200 entitats, agents i persones que pertanyen al sector productiu, de la restauració o el turisme enogastronòmic

S’està treballant en noves iniciatives que permetran reflectir el model i els valors gastronòmics que han dut Catalunya a ser la primera regió europea a ser reconeguda amb aquesta distinció

Catalunya ha posat en marxa els engranatges per ser Regió Mundial de la Gastronomia l’any 2025. En una trobada celebrada avui als jardins del Palau de Pedralbes, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, i el conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, David Mascort i Subiranas, han donat el tret de sortida a la campanya d’adhesions per formar part d’aquesta distinció i han desgranat algunes de les propostes que han de permetre posar en valor la producció alimentària, la cuina catalana i Catalunya com a destinació turística de qualitat.

El conseller Torrent ha afirmat que “la gastronomia és una palanca que ens ha de permetre transformar el model turístic actual per un de nou adaptat als valors i principis del segle XXI”. Segons el titular l’Empresa i Treball “el turisme enogastronòmic contribueix a aquest nou model perquè aporta un visitant que té una despesa un 20% superior, viatja durant tot l'any i ho fa per tot el territori. És un tipus de turisme que ens ajuda a impulsar un model més responsable i sostenible”. “La Regió Mundial de la Gastronomia és una plataforma excel·lent per explicar-nos amb honestedat tal com som”, ha reblat Torrent.

Per la seva banda, el conseller d’Acció Climàtica ha destacat que “Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia és una oportunitat per fer valdre la feina que fan els productors i productores del nostre país. És una eina més que aquest Govern ha impulsat per permetre que la nostra pagesia es guanyi la vida dignament. Serà una festa de país, que farà arribar els nostres productes dins de les nostres fronteres però també fora”.

En el decurs de l’esdeveniment ha tingut lloc una conversa entre els socis impulsors de la distinció —el Bulli Foundation, Fundació Alícia i Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició— empreses d’experiències turístiques enogastronòmiques, productors, artesans, xefs i periodistes per exposar quin impacte suposarà per a Catalunya ser Regió Mundial de la Gastronomia.

Concretament, el president del Bulli Foundation, Ferran Adrià Acosta, el director general de la Fundació Alícia, Toni Massanés Sánchez, i el president de l’Acadèmia Catalana de Gastronomia i Nutrició, Carles Vilarrubí Carrió, han remarcat que Catalunya és capdavantera en la innovació al món de la cuina i que la Regió Mundial de la Gastronomia permetrà un nou impuls en aquest àmbit. A més, serà un bon aparador per donar més visibilitat a la riquesa de la nostra cuina i gastronomia.

La ramadera i membre del Consell Rector de la Cooperativa Cadí, Laia Angrill Perelló, i la presidenta de la cooperativa Dones Arrosseres del Delta, Marcel·la Otamendi Escoda, han posat l’accent en la part productiva afirmant que la Regió Mundial de la Gastronomia és molt important per reconèixer el treball del sector primari i per posar en valor la producció alimentària catalana.

Per altra banda, la cofundadora de La Gastronòmica, Clara Antúnez Ferrer, i el director i xef de l’Hotel Gastronòmic Algadir del Delta, Joan Capilla Pepiol, han centrat la seva conversa en les experiències turístiques enogastronòmiques i han remarcat que la distinció serà un gran altaveu perquè arreu del món ens coneguin com a destinació enogastronòmica.

Finalment, la periodista especialitzada en enogastronomia, Ruth Troyano Puig, i la presidenta de la Federació Catalana d’Associacions del Gremi de Flequers i presidenta del Gremi de Flequers de la demarcació de Barcelona, Mònica Gregori Bonet, han parlat de la importància de la comunicació i el màrqueting per projectar al món la potencialitat de la cuina catalana i la seva oferta enogastronòmica.

La Regió Mundial de la Gastronomia ha de ser un projecte coral i participatiu, on tots els sectors implicats han de poder sentir-se identificats per tal de formar-ne part activa. Per aquest motiu, ha de comptar amb un nombre elevat d’adhesions per tal de poder oferir un programa de propostes atractives i de qualitat que ajudin a fer créixer Catalunya com a destinació enogastronòmica i a visualitzar els productes agroalimentaris catalans.

Les entitats, agents i persones del país que pertanyen al sector productiu, de la restauració o del turisme enogastronòmic que volen sumar-se a aquesta iniciativa ho poden fer mitjançant la pàgina web www.somgastronomia.cat. A més del formulari d’adhesió, trobaran el manifest que recull els compromisos que ha d’assumir tothom que vulgui participar i el llistat d’allò que aportarà als adherits formar part d’aquest projecte.

Noves iniciatives per posicionar Catalunya com a referent de l’alimentació i del turisme enogastronòmic

Entre les noves iniciatives que es promouran l’any vinent amb l’objectiu de reflectir el model i els valors gastronòmics que han dut Catalunya a ser la primera regió europea a ser reconeguda amb aquesta distinció destaca el llançament de la nova ruta enogàstronomica «Tasta el Grand Tour de Catalunya» que permetrà descobrir Catalunya a través del paladar seguint l’itinerari del Grand Tour de Catalunya. També es durà a terme una estructuració de l’oferta enogastronòmica de Catalunya mitjançant un Gastro Mapa amb els principals destacats de la destinació i vinculat amb les Denominacions d’Origen (DO) del vi i les Indicacions Geogràfiques Protegides (IGP) de Catalunya.

D’altra banda, destaca l’estructuració de les grans rutes de Catalunya per a food lovers, una aposta de cohesió territorial i de turismeper a la descoberta dels paisatges amb sabor de Catalunya i conèixer d’on ve el que mengem. Durant el 2025 s’implementarà un programa d’acompanyament professional a explotacions agroalimentàries per incrementar la professionalització i millorar la competitivitat de les explotacions que obren o vulguin obrir-se al públic. Aquest programa pretén ser una eina d’impuls i suport per a les explotacions agroalimentàries que participen o desitgen participar en la iniciativa Benvingut a Pagès (BaP).

També l’any vinent tindrà lloc el Som Gastronomia Tour, un seguit de presentacions als principals mercats emissors de turisme enogastronòmic a Catalunya, orientades a operadors, premsa i prescriptors, amb un component tecnològic i innovador. S’identificaran experiències enogastronòmiques regeneratives o susceptibles d’esdevenir-ne per tal de realitzar un programa d’acompanyament professional a 10 d’elles amb l’objectiu d’ajudar-les a ser regeneratives al 100 %. Posteriorment, s’impulsarà una campanya de comunicació als principals mercats europeus per donar-les a conèixer. Finalment, destacar que es desenvoluparà un calendari d’experiències turístiques per temporada que permeti portar a terme campanyes de màrqueting específiques.

En el marc de la Regió Mundial de la Gastronomia, Catalunya comptarà amb nous espais immersius relacionats amb l’enogastronomia. D’una banda, el Centre d’inspiració enogastronòmica de Falset. Situat en una antiga fàbrica, aquest espai permetrà orientar i informar les persones visitants i convidar-les a continuar descobrint l'excel·lència dels vins d’aquesta zona. D’altra banda, a l’Ametlla de Mar es crearà l’Espai cuina de mar, un centre enogastronòmic de formació, informació i difusió de la cuina del peix i marisc del territori per tal de contribuir a la sostenibilitat del sector de la pesca i l’aqüicultura, i atraure el turisme enogastronòmic al municipi, i per extensió al territori.

La Regió Mundial de la Gastronomia és una iniciativa impulsada per l’Institut Internacional de Gastronomia, Cultura, Arts i Turisme (IGCAT). Té com a finalitat destacar i promoure aquelles regions que contribueixen activament en la millora de la qualitat de vida de la ciutadania, valorant les diferents cultures alimentàries, l'educació per a la salut i la sostenibilitat i la innovació gastronòmica. Es tracta d’un guardó que aporta credibilitat a les regions, ja que és atorgat per un jurat independent i internacional d'experts format per persones de diferents àmbits de competència com ara el turisme, la cultura, l'hostaleria i l'agricultura. El mes de juny de 2023, es va donar a conèixer que la candidatura catalana havia estat l’escollida per ostentar aquesta distinció l’any 2025.